1988
Mariusz Stowpiec, Alicja Gronau, Jan Kazem-Bek, Nowe pokolenie kompozytorów polskich. Almanach, „Pomorze”, Bydgoszcz; s. 124
1992
Barbara Turska, Alicja Gronau, Podstawy metody rytmiki – wybrane zagadnienia i doświadczenia, AMFC, IPN, Warszawa; s. 268
1998
Interpretacja muzyczno-ruchowa w metodzie rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a, w: Interpretacja muzyki, Ludwik Bielawski, Katarzyna Dadak-Kozicka (red.), ZPK, AMFC, IS PAN, Warszawa, s. 121–134
1999
Wielowarstwowość / Poliwarstwowość / Multiwarstwowość, w: I Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. F. Chopina, Alicja Gronau-Osińska (red.), Zeszyt Naukowy nr 42, AMFC, Warszawa, s. 22–24
2000
Filozofia nowej muzyki dzisiaj, w: Muzyka a analiza, integracja, filozofia, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 139–149
Finał VII Symfonii C-dur Franciszka Schuberta jako autorskie rozwiązanie integracji formy allegra sonatowego, w: Muzyka a analiza, integracja, filozofia, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 68–106
Muzyczne kształtowanie ruchu, w: Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej 16–18 grudnia 1999 rok, XXIX Zeszyt Naukowy, AM, Łódź, s. 84–89
2001
Idiom wokalno-instrumentalny kantaty Afirmacje, w: Muzyka chóralna. II Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. F. Chopina, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 47–63
Mazurki Fryderyka Chopina jako „zjawisko nasycone wiedzą o wspólnocie i mające odniesienie do sfery wewnętrzności”, w: Analiza – Integracja – Recepcja. W stronę rozumienia muzyki, Alicja Gronau-Osińska (red.), Zeszyt Naukowy nr 52, AMFC, Warszawa, s. 11–15
Analiza Polichromii Zygmunta Krauzego na podstawie tez Umberto Eco, w: Analiza – Interpretacja – Recepcja. W stronę rozumienia muzyki, Alicja Gronau-Osińska (red.), Zeszyt Naukowy nr 52, AMFC, Warszawa, s. 52–63
Analiza integralna liryki wokalnej Fryderyka Chopina, w: Analiza – Integracja – Recepcja. W stronę rozumienia muzyki, Alicja Gronau-Osińska (red.), Zeszyt Naukowy nr 52, AMFC, Warszawa, s. 97–126
2003
Ekspresyjny rytm swobodny. Minimultimedialny happening chwilowy, w: Muzyka sztuką przezwyciężania czasu. Witoldowi Rudzińskiemu w dziewięćdziesiąte urodziny, Mieczysława Demska-Trębacz (red.), AMFC, Warszawa, s. 209–226
Twórczość wokalna i wokalno-instrumentalna Piotra Perkowskiego – typologia i idiomatyka, w: Piotr Perkowski. Życie i dzieło, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 142–149
Naprawdę «Ciało jako instrument», w: Potencjał kompozycyjny utworów na instrumenty solowe. III Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 26–34
Hasła: Baculewski Krzysztof, Bagiński Zbigniew, Błażewicz Marcin, Buczyński Paweł, Dziewulska Maria, Ekier Jan, Esztényi Szabolcs, Gronau Alicja, Moryto Stanisław, Podhajski Marek, Rudziński Zbigniew, Sielicki Edward, Targońska Izabela, Wierzbicki Marcin, w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, t. I: s. 17–68, 105–116, 135–170, t. II: s. 37–68, 113–130, 201–224, 307–318
Hasło: Rudziński Witold, w: Religia. Encyklopedia PWN, T. Gadacz, B. Milerski (red.), t. 8, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 510
2004
Wybrane problemy techniki kompozytorskiej w Enantiodromii Jani Christou, w: Teksty o muzyce współczesnej, Alicja Gronau-Osińska (red.), Zeszyt Naukowy nr 59, AMFC, Warszawa, s. 87–128
Muzyka współczesna w edukacji powszechnej w powiązaniu z nauczaniem przedmiotu „Sztuka”, w: Wybrane aspekty sztuki i edukacji estetycznej, Jarosław Chaciński (red.), Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk, s. 123–136
Twórczość wokalna i wokalno-instrumentalna Witolda Rudzińskiego, w: Wokół twórczości Witolda Rudzińskiego, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 108–139
Wołanie, w: Ekspresja formy – ekspresja treści. Marianowi Borkowskiemu w siedemdziesięciolecie urodzin, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 106–128
Rytmika w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. I lata 1974–1988, AMFC, Warszawa, s. 1–357
2005
Echa innych kultur w muzyce współczesnej, w: Muzyka pomiędzy kulturami. Okcydent i Orient, Jarosław Chaciński (red.), Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk, s. 57–68.
2006
Improwizacja jako element dzieła muzycznego, w: Muzyka kameralna kompozytorów AMFC (I). IV Sympozjum kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, Alicja Gronau-Osińska (red.), AMFC, Warszawa, s. 28–43
2007
Poemat – Requiem. Forma znacząca, AMFC, Warszawa, s. 1–151
Uniwersalizm przekazu w indywidualnej formie, „Musica Sacra Nova” nr 1, s. 180–203
2008
Wpływ rozwiązań technologiczno-formalnych i estetycznych Iannisa Xenakisa na moją twórczość, w: Dzieło muzyczne. Rezonans, Anna Nowak (red.), AM im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz, s. 261–276
Działalność pedagogiczna Mariana Borkowskiego, „Musica Sacra Nova” nr 2, s. 111–175
2009
Integracja formy w Poemacie – Requiem na orkiestrę symfoniczną, w: Muzyka symfoniczna kompozytorów UMFC, Alicja Gronau-Osińska (red.), UMFC, Warszawa, s. 51–118
2010
The integration of Form in The Poem – Requiem for Symphony Orchestra, w: Revista Artes, vol. 9-10, Centrul de Cercetari “Stiinta Muzisii”, Universitatea de Arte “George Enescu”, Iasi (Rumunia), Facultatea de Compozitie, Muzicologie, Pedagogie Muzicala si Teatru, s. 257-311
Był improwizatorem – intuicjonistą. Rozmowa Alicja Gronau-Osińskiej z Marcinem T. Łukaszewskim, w: Marian Sawa in memoriam. Wspomnienia, rozmowy, refleksje, Marcin T. Łukaszewski (red.), Towarzystwo im. Mariana Sawy, Warszawa, s. 92-94
2012
Miałem dużo szczęścia i satysfakcji. Z Lucjanem Kaszyckim rozmawiają Aldona Nawrocka i Alicja Gronau-Osińska, w: Lucjan Kaszycki. Kompozytorzy Uniwersytetu Muzycznego, t. 1, UMFC 2012, s. 13-96; ponadto w tej publikacji: Mistrz – fakty i dzieło, s. 275-303; Aneks edytorski (z indeksami), s. 306-325; CD Kaszycki (opis płyty), 327-330, Summary, s. 331
2014
Indywidualny horyzont postrzegania, w: Spotkania z Mistrzem. Marian Borkowski w oczach uczniów i przyjaciół, Musica Sacra, Warszawa, 2014, s. 68-75
2015
Alicja Gronau-Osińska, Paula Jaszczyk, Ruch – bezruch. Inspiracje obrazem i dźwiękiem w poszukiwaniu syntezy, w: Piękno zespolić ze sobą. Korespondencja na styku sztuk, red. prof. Karol Klauza, dr Joanna Cieslik-Klauza; ISBN 978-83-7847-319-0; Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny; Polihymnia, Białystok 2015; s. 311-332
2016
Mistrz i uczeń, w: Relacja ze spotkania okrągłego stołu na Konferencji „Rola mistrza w zawodowej edukacji muzycznej i drodze życiowej muzyka” (PDF), 10 stron;
http://www.chopin.edu.pl/pl/2016/02/konferencja-rola-mistrza-w-zawodowej-edukacji-muzycznej-i-drodze-zyciowej-muzyka-wypowiedzi-mistrzow (dostęp od 10.02.2016)
Próba podsumowania doświadczeń Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki, w: Mirosława Jankowska, Wojciech Jankowski, Instytut Pedagogiki Muzycznej PWSM / AMFC w Warszawie (1974-1992), Chopin University Press, 2016, ISBN 978-83-61489-83-2, s. 333-345
Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis, red. Anna Granat-Janki i zespół, t. IV, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego, Wrocław 2016, ISBN 978-83-86534-99-9, s. 43-60
2017
Chwytanie wrażeń. Dwojakie ujęcie przez kompozytorkę i plastyczkę (współautorstwo z Paulą Jaszczyk, ASP), w: Pulchritudo delectans. Korespondencja na styku sztuk, red. K.Klauza, J. Cieślik-Klauza, Białystok 2017, ISBN 978-83-7847-415-9, s. 189-220
2018
Zawartość fresku w 3 Freskach nadmorskich. Autoanaliza, w: Ars inter disciplinis. Korespondencja na styku sztuk, red. J. Cieslik-Klauza, M. Gajl, T. Baranowski, Białystok 2018, ISBN 978-83-7847-484-5, s. 149-168
2019
Między wolnością a konsekwencją – dylematy kompozytora, w: Idea wolności w twórczości kompozytorskiej i myśli o muzyce, red. E. Nidecka, J. Wąsacz-Krztoń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019, ISBN 978-83-7996-626-4
Zanurzony w kulturze, Narodowy czy uniwersalny?, w: Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2019, ISBN 978-83-61262-34-3, s. 167-196, s. 287
Marian Borkowski jako mistrz pedagogiki twórczości, w: Wymiary czasu, przestrzeni i ciszy w muzyce Mariana Borkowskiego, red. A. Gronau-Osińska, Chopin University Press, Warszawa 2019, ISBN 978-83-65990-11-2, s. 219-259
Próba typologii ciszy w muzyce na przykładzie własnej twórczości, w: Barwy ciszy, red. Tomira Rogala, Warszawa 2019, s. 253-278
1994
Die polonische eigenart der Methode der Rhytmik von Emil Jaques-Dalcroze, „Rhythmik in der Erziehung” nr 2, Heckners Verlag Wolfenbüttel (współautorstwo z: Barbara Turska)
Methoden der Rhythmik – Ausgewählte Probleme und Experimente, „Rhythmik in der Erziehung” nr 2, Heckners Verlag Wolfenbüttel (współautorstwo z: Barbara Turska)
1994
Relacja słowo – dźwięk, „Heksis” nr 2 (15)
Akademie Muzyczne – Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie, „Muzyka” nr 4 (171)
1999
Młodzi kompozytorzy w Akademii, „Ruch Muzyczny” nr 4
Sympozjum „Semantyka milczenia”, „Muzyka” nr 2 (169)
2000
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dzieło Chopina jako źródło inspiracji wykonawczych”, „Muzyka” nr 3 (178)
Akademie Muzyczne – Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie, „Muzyka” nr 4 (179)
2001
Ogólnopolska Sesja Naukowa w setną rocznicę urodzin Profesora Piotra Perkowskiego, „Muzyka” nr 2 (181), także na www.chopin.edu.pl
2002
Co słychać? Mówi Alicja Gronau-Osińska, „Ruch Muzyczny” nr 15
Umuzykalniać z Ekoludkiem łatwiej!, „Kwartalnik ISME”, nr 2–4
2003
Przestrzeń w myśleniu kompozytorskim, „Matematyka. Społeczeństwo. Nauczanie” nr 30, Akademia Podlaska, Ośrodek Kultury Matematycznej, Siedlce
Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Witoldowi Rudzińskiemu w dziewięćdziesięciolecie urodzin”, www.chopin.edu.pl
2004
Zakorzenieni w tradycji, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” nr 2
2005
Klasyczna technika muzyczna: polifonia – dawniej i dziś, „Matematyka. Społeczeństwo. Nauczanie” nr 34, Akademia Podlaska, Ośrodek Kultury Matematycznej, Siedlce s. 37-46.
2018
Sześć obrazów polskiej współczesnej muzyki kameralnej z teki kompozytorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, „Musica Intellectualis” nr 2, UMFC, s. 127-156.
© Copyright 2020 alicjagronau.pl | Stworzone w ramach atwi.pl